czwartek, 6 sierpnia 2015

Zarabianie na pisaniu artykułów - podstawy

Dotychczas skupiałem się na poradach dotyczących pisania tekstów dość prostych: precli, opisów katalogowych czy tekstów zapleczowych. Są to treści, które służą przede wszystkim pozycjonowaniu i raczej nie będą ich czytać ludzie. Można je więc pisać bez troski o czytelnika. Wystarczy znajomość podstawowych zasad SEO i unikanie błędów. Z pomocą współczesnych edytorów tekstu jest to zadanie praktycznie dla każdego.

Dziś zajmę się nieco trudniejszym tematem. Będzie o pisaniu tekstów ambitniejszych, przeznaczonych dla czytelników dojrzalszych od robotów wyszukiwarek internetowych oraz wymagających od autora pewnej wiedzy. Być może nie jest to zajęcie dla każdego. Napisanie wartościowego i wciągającego artykuły to sztuka, której nie opanuje się z parę dni. Wymagane będzie trochę wyczucia i doświadczenia.

Warto jednak zainteresować się tematem, gdyż zarabianie na pisaniu artykułów może być o wiele bardziej dochodowe niż tworzenie prostych treści przeznaczonych do katalogów i na strony typu presell pages.

Czym właściwie jest artykuł


Artykuł jest tekstem publicystycznym na jakiś temat. Jest dość luźną formą, choć występuje parę reguł, które tekst powinien spełnić. Przykład: ten wpis na blogu. To jest przecież artykuł o tym, jak zarabiać na pisaniu artykułów. Oprócz tego, pełno jest artykułów we wszelkiego rodzaju gazetach, czasopismach czy na portalach internetowych.

Oczywiście nie każdy dłuższy tekst będzie artykułem. Podobnie, nie każdy tekst na jakiś zdany temat nim będzie. Pisanie precli nie ma wiele wspólnego z pisaniem artykułów. Teksty zapleczowe są już nieco bliższe tej formie, ale wciąż brakuje im nieco w kwestii jakości (i często również budowy samego tekstu).

Tematyka artykułów może być przeróżna. Artykułem może być poradnik "Jak wybrać najlepsze konto bankowe", rozprawa pod tytułem "Społeczne konsekwencje upowszechnienia serwisów społecznościowych", tekst analizujący zmianę najpopularniejszych trendów w filmach science - fiction na przestrzeni ostatnich 20 lat lub też dość proste rzeczy typu "Co zabrać na wycieczkę w góry" czy "5 sposobów na smaczny obiad".

Podstawą jest, aby tekst był spójny, zawierał prawdziwe i przydatne informacje, a także był napisany w sposób przyjazny potencjalnemu czytelnikowi.

Z czego się składa dobry artykuł


Choć pisanie artykułów pozwala na sporo swobody w konstruowaniu wypowiedzi, wspomniałem już wyżej, że pewne reguły obowiązują. Jest też trochę terminologii, która wiąże się z tym zajęciem. Postaram się wyjaśnić niektóre rzeczy poniżej.

Przede wszystkim, artykuł powinien mieć tytuł. Wbrew pozorom, nie jest łatwo wymyślić dobry tytuł, a jest on jedną z najważniejszych rzeczy w tekście. Ma przyciągać uwagę i zachęcać do przeczytania choć kawałka treści.

Po tytule następuje tak zwany lead czyli wprowadzenie. To kilka linijek, które zarysują czytelnikowi obraz tego, o czym jest tekst. Załóżmy, że powinno to być od 2 do 5 zdań.

Kolejnym elementem jest body, czyli właściwa treść artykułu. Nie ma żadnych limitów co do długości tej części artykułu. Może to być kilkanaście linijek, może być nawet kilkanaście stron. Dłuższe teksty powinny zawierać śródtytuły, czyli tytuły dla poszczególnych części artykuły, w których poruszane są nieco inne aspekty opisywanego zagadnienia. Na przykład w tekście, który teraz czytasz znajduje się 5 śródtytułów.

Artykuł powinien mieć jakieś zakończenie, w którym autor dokonuje podsumowania tekstu. Objętość zakończenia, podobnie jak przy wprowadzeniu to również kilka zdań.

Obowiązkowy jest podział na akapity (zwane też paragrafami). Zwiększają one czytelność tekstu i sprawiają, że w ogóle da się go czytać. Bez akapitów artykuł byłby ścianą tekstu, która zniechęca nawet do pobieżnego przejrzenia go. Jak długie powinny być akapity? Kilka zdań; czasem może być jedno dłuższe, czasem może być ich ponad 10. Treść jednego akapitu powinna być spójna i dotyczyć tej samej rzeczy. Przykładowo: ten akapit jest o akapitach. Poprzedni był o zakończeniu, a kolejny będzie dotyczył grafiki.

W artykułach często pojawiają się grafiki. Autor wkleja do tekstu zdjęcia lub obrazki, żeby przyciągnąć uwagę czytelnika, żeby pokazać coś, co ciężko opisać słowami, albo po prostu, żeby zwiększyć "moc pozycjonerską" tekstu (Google daje dodatkowe punkty za grafiki w tekstach).

Często stosuje się również pogrubienia niektórych wyrazów, kursywę, różnego rodzaju listy z wypunktowaniem czy numerowaniem oraz linki do różnego rodzaju miejsc w Internecie. Generalnie, pisanie artykułów pozwala na używanie wszystkich dobrodziejstw oferowanych przez współczesne edytory tekstu.

Ile można zarobić na pisaniu artykułów


Od razu zaznaczam, że nie będzie tu konkretnej odpowiedzi. Pisać artykuły można po stawce 3 zł za 1000 znaków (bardzo mało) albo 50 zł za 1000 znaków (dużo, choć pewnie znajdą się i tacy, którzy powiedzą, że słabo). Często zresztą odchodzi się tu od płatności za ilość znaków, która jest typowa dla tekstów niskiej jakości. Można umówić się na płatność za stronę A4 albo wręcz za cały tekst (na przykład 100 zł za artykuł o najlepszych lokatach bankowych na sierpień 2015).

Dużo zależy od trudności tekstu, miejsca jego publikacji, tematyki i tak dalej. Można pisać artykuły na blogi o wychowaniu dzieci, a można też tworzyć teksty z dziedziny astrofizyki czy zabezpieczeń w sieciach komputerowych. Te drugie będą oczywiście wymagać wiele więcej pracy, co pociągnie za sobą wyższą stawkę (a przynajmniej powinno).

Przy pisaniu artykułów samo pisanie zajmuje zresztą dość mało czasu. O wiele więcej można spędzić na zbieraniu materiałów i zapoznawaniu się z tematyką. Dochodzi też solidna, często kilkakrotna korekta, prace związane z formatowaniem tekstu, a czasem również jego publikacja. Może się więc okazać, że jeden krótki artykuł będzie warty 10 zł, a inny - rozbudowany i na trudny temat - ponad 1000 zł.

Zdecydowanie warto nauczyć się pisać artykuły. Zarabianie na pisaniu tekstów tego typu może być bowiem bardzo dochodowe. Pozwoli też wyrobić sobie markę, co jest cenne przy pozyskiwaniu kolejnych, coraz lepiej płatnych zleceń.

Jak pisać dobre artykuły


Pisanie dobrych i wciągających tekstów to pewnego rodzaju sztuka, którą ciężko będzie opisać w paru akapitach. Myślę, że to raczej temat na osobny wpis albo nawet całą serię postów. Aspektów do poruszenia jest bardzo wiele, a i tak mnóstwo zależeć będzie od doświadczenia i indywidualnych umiejętności autora. Spróbuję więc wymienić parę podstawowych rzeczy, jako że ten tekst jest adresowany głównie dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w pisaniu za pieniądze.

Bardzo ważną sprawą jest chwytliwy tytuł. Powinien zachęcać do przeczytania tekstu (często chodzi głównie o namówienie użytkownika do kliknięcia w link, co spowoduje wczytanie nowej strony i wyświetlenie serii reklam, za które właściciel witryny dostaje pieniądze. Z tego samego powodu czasem treść artykułu jest dzielona na wiele stron - więcej kliknięć, więcej reklam, więcej pieniędzy). Tytuł powinien coś mówić o zawartości artykułu, ale nie wszystko - najlepiej jak mówi tyle, żeby zachęcić osoby zainteresowane daną tematyką do czytania dalej.

Przykładowo, masz napisać artykuł o bieganiu jako sposobie na odchudzenie. Możesz go opatrzyć tytułem "Odchudzanie dzięki bieganiu" albo "Bieganie sposobem na szczupłą sylwetkę", jednak w ten sposób od razu zdradzasz wszystko i raczej mało kto będzie zainteresowany przeczytaniem takiego tekstu. Lepiej sprawdzi się coś w stylu "Chcesz szybko zrzucić parę kilo? Poznaj sekret gwiazd Hollywoodu!" albo "Płaski brzuch i świetna kondycja? Wystarczy kilkanaście minut dziennie". Zajrzyj na Onet czy inny portal z artykułami. Tam pełno takich tytułów.

Podobnie ze śródtytułami, choć tu można być już bardziej dosłownym. Często ludzie oceniają, czy warto czytać tekst właśnie po wstępie i śródtytułach. Należy więc zadbać, by zawierały one ciekawe informacje.

Ważna jest również konstrukcja tekstu. Trzeba go umieć odpowiednio podzielić na akapity, które z kolei powinny pasować do konkretnych śródtytułów. Każdy artykuł musi być również spójny: powinien mieć jakiś motyw przewodni od wstępu, przez rozwinięcie, aż po zakończenie.

Czytelnik doceni tekst wtedy, gdy dowie się z niego czegoś wartościowego. Lanie wody jest dobre dla precli i zapleczówek. Teksty wyższej jakości powinny czytelnika czegoś uczyć. Najlepiej, gdy będzie to rzecz, której nie znajdzie w dziesiątkach innych tekstów pod zbliżonym tytułem. Oczywiście, wartościowy tekst ma swoją cenę - przy stawce kilka złotych za 1000 znaków nikt raczej nie będzie zagłębiał przez wiele godzin w dane zagadnienie, żeby stworzyć tekst na 1 czy 2 strony.

Zakończenie tekstu może zachęcać czytelnika do działania, choć podejmowana akcja będzie zależeć od paru czynników. W przypadku wpisu na blogu może to być prośba o komentarz, przy artykule o inwestowaniu na giełdzie - odesłanie na stronę biura maklerskiego, a przy opisywaniu sposobów na zdrowy styl życia - zachęcenie do wyjścia z domu i pobiegania czy przejażdżki na rowerze.
  

Przykłady artykuł


Pełno ich na tym blogu i w całej sieci. Większość internautów pewnie czyta ich codziennie co najmniej kilka. Tu umieszczę więc tylko przykładowy schemat dla krótkiego artykułu, którym można się kierować chcą zarabiać na pisaniu tego typu tekstów:


Chwytliwy tytuł

Lead - wprowadzenie zawierające informacje o czym będzie tekst i zachęcające do czytania dalej (kilka zdań).


Śródtytuł 1

Akapit...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Akapit...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Śródtytuł 2

Akapit...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Akapit...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Śródtytuł 3

Podsumowanie....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Podsumowanie....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Może być warto przygotować sobie takie szablony, szczególnie gdy pracuje się nad serią tekstów określonych podobnymi wymaganiami. Ja czasem korzystam, szczególnie gdy klient życzy sobie na przykład użycia określonego formatowania tekstu (czcionka, interlinie, wcięcia).

Mam nadzieję, że udało mi się jakoś przekazać choć podstawy związanie z pisaniem artykułów. Temat jest dość obszerny i pewnie będę jeszcze kilka razy do niego wracał. Zachęcam do próbowania swoich sił przy tego rodzaju tekstach, bowiem jest to dość prosta droga do tego, by zarabianie na copywritingu stało jeszcze bardziej dochodowe.

W przypadku jakichkolwiek pytań albo uwag, jak zawsze, zapraszam do pisania komentarzy.

14 komentarzy:

  1. Szablony są bardzo pomocne. Mam ich trochę zapisanych i pisząc artykuł po prostu włączam określony styl formatowania. Dzięki temu można zaoszczędzić mnóstwo czasu

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję. Dopiero zaczynam moją przygodę z copywritingiem więc szablon na pewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szablony artykułów warto również zmieniać w zależności od odbiorców i branży. Wtedy artykuły skuteczniej przemawiają do czytelników :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cały ten copywriting SEO jest śmieszny. Po pierwsze - nie da się na tym zarobić dobrych pieniędzy. Po drugie - pisanie w ten sposób strasznie zanieczyszcza styl i jeśli ktoś planuje napisać książkę (mam na myśli tworzenie literatury), albo artykuł naukowy to raczej nie da rady. Ewentualnie można z takim stylem próbować napisać artykulik dla Faktu.
    Mnie od czegoś takiego odrzuca, wszędzie rozpoznam te "chwytliwe tytuły" w stylu SEO - wtedy natychmiast ewakuuję się z takiej strony...

    OdpowiedzUsuń
  5. Pisanie o tym, że copywriting seo jest śmieszny jest co najmniej niepoważne :) Tak samo jak oskarżanie, że szefostwo zatrudnia na czarno. Każda firma ma program do fakturowania oraz dokumentację z podpisanymi umowami. Nikt w sieci nie pracowałby bez sprawdzonych księgowych, a tym bardziej na czarno - bo jest to zbyt duże ryzyko, po prostu.

    OdpowiedzUsuń
  6. ciekawy artykuł i fajne pomysły

    OdpowiedzUsuń
  7. Tutaj przydaje się również kreatywność i umiejętność tworzenia tekstu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda interesująco, warto znać zasady.

    OdpowiedzUsuń