poniedziałek, 6 lipca 2015

Jak skutecznie zarabiać na pisaniu opisów do katalogów www

Tworzenie opisów do katalogów stron www, to oprócz pisania precli i tekstów zapleczowych, jedno z najpopularniejszych zleceń dla SEO copywriterów. Nie jest to trudne zadanie, więc właściwie każdy może zarabiać w ten sposób pieniądze. Aby jednak robić to poprawnie i szybko, warto mieć pewną wiedzę i doświadczenie. Poniższy tekst ma za zadanie przybliżyć zagadnienia związane z opisami do katalogów, dzięki czemu zarabianie na pisaniu takich tekstów może stać się jeszcze bardziej dochodowe. Na końcu zamieszczę również kilka przykładów.
   

Czym są opisy katalogowe i czemu służą

   
Wspominałem już kilka razy o podstawach pozycjonowania. Aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania (domyślnie: wysoko w rankingu Google), powinno do niej prowadzić możliwie dużo linków z różnych miejsc sieci. Jednym ze źródeł takich linków są katalogi stron www. Gromadzą one informacje o różnych stronach internetowych, wraz z ich opisami oraz odnośnikami.

Takich katalogów jest bardzo wiele, więc mogą stanowić wartościowe narzędzie dla pozycjonerów. Google ceni jednak unikalne treści, więc każdy opis musi być nieco inny. Mało która osoba zajmująca się zawodowo pozycjonowaniem ma czas (i ochotę) tworzyć opisy samodzielne. Zlecają więc tworzenie takich opisów SEO copywriterom.

Opisy przeważnie nie są ani długie, ani skomplikowane. Typowy tekst ma długość 400 - 700 zzs (znaków ze spacjami). Często wymagane jest również umieszczenie w treści słów kluczowych, a także dodanie tytułu. Informacje zawarte w opisie powinny być prawdziwe, a sam tekst oczywiście poprawny pod względem językowym.
   

Skąd brać zlecenia na pisanie opisów

  
Zlecenia dla osób piszących opisy do katalogów są dość powszechnie spotykane w sieci. Obok zadań polegających na masowych klepaniu precli jest ich chyba najwięcej. Nie ma praktycznie żadnych przeszkód, aby opisy pisał początkujący SEO copywriter. Często głównym argumentem przy zdobywaniu zlecenia jest jak najniższa cena. Drugie, co może być brane pod uwagę, to moce przerobowe danej osoby, czyli po prostu szybkość pisania takich tekstów. Jeśli ktoś da radę stworzyć kilkadziesiąt opisów dziennie i nie będzie chciał za to więcej niż załóżmy 2 zł za 1000 znaków, bez problemu powinien znaleźć zleceniodawców. Pomóc może oczywiście dobrze przygotowanie portfolio z przykładowymi opisami, którym będzie się można pochwalić przed potencjalnymi klientami.

Gdzie szukać zleceń? Przede wszystkim na forach dla pozycjonerów. Co kilka dni pojawiają się tam jakieś oferty dotyczące opisów. Warto również rozglądać się na portalach z ogłoszeniami drobnymi. Można też spróbować ogłaszać się samemu w takich miejscach.

Dla osób, które wolą od razu zająć się pisaniem tekstów, zamiast poświęcać czas na szukanie zleceń, warty polecenia będzie serwis Textbookers.com (odsyłam przy okazji do artykułu o zarabianiu na Textbookers). Opisów do napisania jest tam mnóstwo, choć należy mieć na uwadze dość niskie stawki.

Więcej o szukaniu zleceniodawców i miejscach, w które warto zaglądać napisałem w tym poście.

Jak szybko pisać opisy do katalogów www


Pisanie opisów jest schematyczne. Nawet bardzo schematyczne. Każdy tekst dotyczący danej strony jest mniej więcej podobny, a konieczność napisania ich na przykład 50 sprawia, że czasem trzeba sięgać po bardzo głębokie pokłady kreatywności.

Schematyczność może być wadą albo zaletą. Według mnie opisy do katalogów to najnudniejszy rodzaj zleceń. Pierwsze 10 idzie łatwo i przyjemnie, kolejne 10 męczy coraz bardziej, a do każdego kolejnego już trzeba się zmuszać. A przecież klient zamówił 50 z terminem do końca dnia...

Z drugiej strony, takie pisanie idzie dość szybko. Po stworzeniu kilku tekstów wszystkie dane ma się już w głowie, więc pozostaje tylko klepanie tego samego nieco innymi słowami. Nie trzeba szukać nowych informacji ani poświęcać wiele czasu na układanie tekstu. Można włączyć ulubioną muzykę i niemal bezmyślnie stukać w klawiaturę.

Przed rozpoczęciem realizacji zlecenia warto dość dobrze zapoznać się z opisywaną witryną. Poświęcony czas na pewno się zwróci. Nie będzie trzeba dzięki temu zaglądać tam co chwilę i zastanawiać się "co by tu jeszcze wymyślić". Można nawet zrobić kilka krótkich notatek albo chociaż wypisać słowa-klucze, na podstawie których będzie można budować kolejne zdania. Dla strony zajmującej się świadczeniem usług IT mogą to być na przykład rzeczy typu:
  • 2001 rok,
  • tworzenie stron, pozycjonowanie,
  • aplikacje na smartfony,
  • testowanie.

Na podstawie takich notatek można później stworzyć wiele unikalnej treści. Na przykład:
  • firma XXX działa na rynku IT od 2001 roku,
  • XXX ma ponad 14 lat doświadczenia na rynku IT,
  • dzięki kilkunastu latom doświadczenia firma XXX jest w stanie...
     
Albo:
  • szeroka lista świadczonych usług obejmuje między innymi tworzenie stron www, ich pozycjonowanie, a także pisanie i testowanie aplikacji na różne platformy,
  • firma świadczy usługi w zakresie tworzenia aplikacji desktopowych i webowych, jak również zajmuje się ich testowaniem,
  • XXX nie tylko tworzy wysokiej jakości strony internetowe i aplikacje na różne platformy, ale oferuje również ich kompleksowe testowanie.
     
Tworzenie tytułów dla opisów katalogowych też można oprzeć o wypisane hasła i schematy:
  • XXX - profesjonalne usługi IT
  • XXX - profesjonalne usługi informatyczne
  • XXX - usługi IT dla Ciebie i Twojej firmy
  • XXX - usługi informatyczne dla Ciebie i Twojej firmy
  • XXX - tworzenie stron www, aplikacji i nie tylko
  • XXX - tworzenie stron www, aplikacji i wiele więcej
     
Wystarczy wymyślić parę słów lub zwrotów i odpowiednio je mieszać, co może dać naprawdę wiele kombinacji unikalnych tytułów.

Ze względu na czas konieczny do zapoznania się z zawartością strony, raczej nie warto brać się za pisanie pojedynczych opisów. Aby zadanie było opłacalne, powinno ich być co najmniej 10 czy 20. Nie twierdzę jednak, że im więcej tym lepiej, bo po stworzeniu kilkudziesięciu, pomysły na napisanie czegokolwiek nowego mogą się po prostu wyczerpać.

Przykładowe opisy stron internetowych


Post tego typu zakończę jak zawsze kilkoma przykładami, które mogą być pomocne przy zrozumieniu tego, jak skutecznie zarabiać na pisaniu opisów stron internetowych.

Na początek 2 różne opisy dla opisywanego powyżej przykładu z firmą informatyczną. Zakładam długość 400 znaków oraz wymagane słowa kluczowe: "tworzenie stron www", "pozycjonowanie" i "aplikacje na smartfony".

NazwaFirmy - tworzenie stron internetowych, aplikacji i nie tylko
Firma NazwaFirmy działa na rynku IT od 2001 roku.  Dzięki dużemu doświadczeniu i zatrudnianiu wyłącznie ekspertów, oferuje firmom i klientom indywidualnym mnóstwo wysokiej jakości usług, w skład których wchodzi między innymi tworzenie stron www, pozycjonowanie i testowanie oprogramowania. NazwaFirmy chętnie napisze także różnego rodzaju aplikacje na smartfony oraz zajmie się ich wprowadzeniem na rynek.
NazwaFirmy - tworzenie aplikacji, stron internetowych i wiele więcej
Firma NazwaFirmy od ponad 14 lat nieprzerwanie świadczy najwyższej jakości usługi informatyczne. Jej oferta jest skierowana zarówno do klientów indywidualnych, jak i różnej wielkości firm i instytucji. NazwaFirmy oferuje tworzenie stron www i ich późniejsze pozycjonowanie, a także aplikacje na smartfony. Tworzone oprogramowanie jest zawsze gruntownie testowane, a niska cena powinna zadowolić każdego klienta.

A poniżej opis, jaki mógłby znaleźć się w katalogu stron internetowych dla tego bloga. Długość 500 znaków oraz frazy "zarabianie na pisaniu" i "pisanie tekstów".

Pisanie za pieniądze - blog o zarabianiu na pisaniu testów
Blog „Pisanie za pieniądze” to wartościowe źródło informacji dla wszystkich zainteresowanych zarabianiem w Internecie. Nie od dziś wiadomo, że pisanie tekstów może być bardzo dochodowym zajęciem. Jak jednak zostać copywriterem? Od czego zacząć zarabianie na pisaniu i jak zdobywać coraz bardziej dochodowe zlecenia? Wszystkie odpowiedzi na te i sporo więcej pytań znajdzie się w profesjonalnie przygotowanych artykułach, popartych wieloma przykładami oraz użytecznymi poradami, które pozwolą zmaksymalizować przychody.
Mam nadzieję, że udało mi się przekazać Wam trochę wiedzy dotyczącej opisów do katalogów. W razie jakichkolwiek pytań albo niejasności, zapraszam standardowo do komentarzy.

17 komentarzy:

  1. Przeczytałem kilka artykułów na Twoim blogu i w jednym z podsumowań napisałeś, że bardzo cieszą Cię komentarze, więc łap tutaj jeden dla podniesienia morale :) A tak już serio to - dobra robota i oby tak dalej. Mnóstwo przydatnych informacji w przystępnej formie. Powodzenia i samych sukcesów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, komentarze cieszą, bo świadczą o tym, że ktoś artykuł przeczytał i spodobał mu się na tyle, żeby dodać coś od siebie. Myślę, że nie tylko w moim przypadku to pozytywnie wpływa na motywację.
      Miło również, że uważasz wiedzę zawartą w treści bloga za przydatną.
      Dzięki! :)

      Usuń
    2. Cześć, cieszę się, że znalazłam Twojego bloga. Jest prawdziwą kopalnią wiedzy! Pozdrawiam

      Usuń
  2. Spostrzeżenia Copywritera zawsze się przydadzą. Warto wymieniać się taką wiedzą, ponieważ każdy dostrzeże coś ciekawego. Nigdy nie spotka się dwóch tych samych Copywriterów i to jest piękne. Możliwości naszego umysłu :)

    Zapraszam i na swój blog :) CopywriterExpert

    OdpowiedzUsuń
  3. Super że jest taka stronka. Informacje bardzo dobrze przedstawione i pomocne. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  4. To naprawdę nie jest trudne. Uwagi bardzo przydatne w pracy. Ja poszłam na kurs do http://foxstrategy.pl/. Jak macie czas to zainwestujcie bo naprawdę warto.Szybko się zwraca koszt

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuje za przydatne informacje. Twoje przykłady są bardzo pomocne.

    OdpowiedzUsuń
  6. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  7. świetny blog, ciekawe wpisy

    OdpowiedzUsuń
  8. inspirujące wpisy i fajne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń