wtorek, 21 lipca 2015

Jak organizować sobie pracę - 10 porad, które ułatwią Ci zarabianie na pisaniu tekstów

Jeśli traktujesz pisanie tekstów poważnie, pewnie zależy Ci na tym, by było to jak najbardziej dochodowe zajęcie. Czasem jednak nie wszystko idzie jak należy. Próbujesz i próbujesz, jednak ciężki skupić się na pisaniu. Wiele rzeczy Ci przeszkadza, mnóstwo czasu ucieka nawet nie wiesz na czym, a samo pisanie nie przynosi więcej niż parę złotych na godzinę. Co jest przyczyną takiego stanu?

Często winę ponosi tutaj zła organizacja pracy. Copywriting to w dużej mierze działanie na własną rękę. Nikt nie płaci za przepracowany czas, tylko za konkretne efekty. Aby swoją pracę wykonywać jak najefektywniej, trzeba się umieć dobrze zorganizować. Poniżej wymieniam kilka rzeczy, które mogą pomóc. Niektóre mogą wydawać się oczywiste, jednak liczę, że co najmniej kilka pomoże Ci w skutecznym zarabianiu na copywritingu.
  

10 sposobów na skuteczne zarabianie na pisaniu tekstów


1. Zapewnij sobie spokojne warunki do pracy


Na początek podstawy. Wiadomo, że w niektórych warunkach ciężko się skupić. Jeśli masz pod opieką małe dziecko, imprezę w mieszkaniu obok, albo współlokatora, który oglądając filmy nie korzysta z słuchawek, pisanie może być trudne. Podobnie, jak ciężko jest się w takich sytuacjach uczyć czy odrabiać zadania da szkoły lub na studia, również inne zajęcia wymagające skupienia i kreatywności mogą być utrudnione.

2. Skup się tylko na pisaniu


Wyłącz Facebooka, nie sprawdzaj co chwilę maila, nie "nagradzaj się" nowym filmikiem czy porcją śmiesznych obrazków za każdy napisany tekst. Jak piszesz, to piszesz. Szkoda cennych minut, podczas których mógłbyś napisać kilkaset nowych znaków. Zarabianie na pisaniu często jest pracą na akord, więc jak postanowisz sobie, że będziesz pisać przez godzinę, to faktycznie spędź 60 minut na tej czynności. Na maile odpowiesz później, newsy ze świata też poczekają.

3. Miej dobry plan


Powinieneś znać swoje cele i priorytety. Wiedzieć, co danego dnia musisz zrobić, co powinieneś, a co nie jest pilne i może poczekać. Jeśli wiesz, że masz zamówione kilkadziesiąt tysięcy znaków na następny dzień, to nie zabieraj się za pisanie o 22-giej. Albo, gdy masz zamiar wyjechać na weekend, nie uzgadniaj na wtedy terminów. Najlepiej planować swoją pracę na kilka dni do przodu. Wtedy będzie Ci dużo łatwiej wszystko ogarnąć i unikniesz stresu związanego ze zbyt szybko zbliżającymi się terminami.

4. Wyeliminuj niejasności


Po zainteresowaniu klienta swoją ofertą, ustal z nim wszystkie szczegóły dotyczące zlecenia. Ważne są nie tylko liczba znaków, termin i stawka. Dopytaj się, jakiego rodzaju ma to być tekst, jakich słów kluczowych używać, w jakiej ilości, co z formatowaniem, i tak dalej. Im więcej dowiesz się przed rozpoczęciem realizacji, tym mniej poprawek będziesz musiał potem wprowadzać. Albo wyeliminujesz czekanie na kolejną odpowiedź na zadane klientowi pytanie.

Idealnym rozwiązaniem byłoby zawarcie umowy z opisanym do wykonania dziełem, ale nie każdy klient będzie chciał takiego rozwiązania (w przypadku prostszych zleceń pewnie nawet większość nie będzie zainteresowana umową).

5. Zanim zanim zaczniesz pisać, zapoznaj się z tematem


Załóżmy, że masz do napisania tekst o inwestowaniu w obligacje korporacyjne. Istnieje spora szansa, że w momencie starania się o zlecenie, nie wiedziałeś o tym zbyt wiele. Zanim zaczniesz realizację, powinieneś nadrobić braki. Znajdź w sieci kilka artykułów, przeczytaj i zaplanuj tekst. Dopiero potem pisz. Najlepiej, jeśli przy pisaniu będziesz miał już całą wiedzę w głowie i obędzie się bez zaglądania do źródeł.

Szukając informacji staraj się wybierać tylko najbardziej wartościowe źródła. Te, które zawierają same ogólniki albo powtarzają to co już wiesz odpuść. Stracisz na nie tylko cenny czas, a co za tym idzie, pieniądze, które mógłbyś zarobić na pisaniu. Pamiętaj: piszesz na pieniądze, czytasz za darmo.

6. Zadbaj o ciągłość zleceń


Staraj się na bieżąco zdobywać klientów, żeby po zakończeniu realizacji jednego zlecenia móc od razu brać się na pisanie kolejnych tekstów. Co prawda, podczas takich przerw możesz na przykład pisać na Textbookers albo tworzyć teksty z zamiarem sprzedaży ich na giełdzie, ale zlecenia od klientów są przeważnie dużo lepiej płatne.

Trzeba tylko uważać, żeby nie wziąć sobie na głowę zbyt wiele. Niektóre zadania można oczywiście podzlecać innym copywriterom, ale to już nieco większy poziom komplikacji i czasem bywa ryzykowny (za swoją jakość można ręczyć, w przypadku innych osób nie zawsze jest taka gwarancja).

7. Przygotuj szablony tekstów i maili


Choć nie każdy łatwo to zauważy, na pisanie maili do klientów, składanie ofert i wykonywanie innych, niezwiązanych bezpośrednio z pisaniem czynności schodzi mnóstwo czasu. Ile znaków można by wtedy napisać? Pewnie sporo. Postaraj się więc jak najbardziej skrócić czas poświęcany na te zadania.

Przygotuj szablony odpowiedzi na ogłoszenia (tylko nie jeden i ten sam - w ten sposób jedynie zrazisz do siebie zleceniodawców), maili do komunikacji z klientami, a nawet plików, w których będziesz tworzył teksty. Raz poświęcony czas szybko się zwróci.

8. Korzystaj z narzędzi dla copywriterów


Istnieje sporo narzędzi, które mogą ułatwić Ci pracę. Podstawą jest oczywiście dobry edytor tekstu. Podkreśli błędy, ułatwi formatowanie, policzy znaki. Zwykły Word całkiem nieźle sprawdza się w tej roli, choć istnieje też kilka konkurencyjnych, darmowych programów (na przykład OpenOffice czy Google Docs). Wypróbuj je i znajdź swoje ulubione. Przydatne mogą być również internetowe słowniki wyrazów bliskoznacznych, a nawet mieszarki synonimów, gdy dostaniesz zlecenie na pisanie tekstów z synonimami.

9. Pilnuj terminów


Mając dużo klientów ciężko jest pamiętać o wszystkim. Rób notatki, stosuj kalendarze i listy zadań do wykonania. Wybieraj najpilniejsze i pilnuj, żeby nie przekroczyć ustalonych terminów. To jedne z najważniejszych rzeczy budujących Twoją wiarygodność.

Tu ponownie wspomnę o tym, żeby nie brać zleceń, których nie będzie się w stanie wykonać w terminie. Ciężko to jednak pogodzić z zachowaniem ciągłości zleceń, szczególnie na początku, kiedy nie na się jeszcze zbyt wiele doświadczenia.

10. Rób kopie zapasowe


Po prostu rób kopie tego, co stworzysz. Na pendrive, na mailu, na wirtualnym dysku. Gdziekolwiek, byle być przygotowanym na awarię komputera albo przypadkowe nadpisanie czy skasowanie pliku. Takie rzeczy się zdarzają, a utrata danych zawsze bywa mniej lub bardziej bolesna. Lepiej jej zapobiegać niż przekonać się o tym na własnej skórze.

Skuteczność przychodzi z doświadczeniem


Widzę to po sobie. Gdy zaczynałem przygodę z pisaniem na pieniądze, wszystko szło mi dużo wolniej niż teraz. Ciężko było przekroczyć stawkę kilku złotych za godzinę pracy. Teksty tworzyłem wolno i spędzałem sporo czasu na tym, co samemu zarabianiu nie służyło. Im więcej jednak zleceń wykonywałem, tym łatwiejsze się to stawało. Byłem w stanie pisać szybciej i lepiej organizować swoją pracę.

Ciebie też to pewnie czeka. W każdym zawodzie doświadczenie ma bardzo duże znaczenie. Początki bywają trudne, jeśli jednak przejdzie się przez nie zachowując odpowiedni poziom motywacji, potem będzie już łatwiej.

Pewnie zapomniałem w tym wpisie o czymś istotnym. Jeśli tak, wypomnij mi to w komentarzu. A może masz własne sposoby na skuteczne pisanie tekstów? Zechcesz się podzielić?

15 komentarzy:

  1. Narzędzia to podstawa dla każdego Copywritera. Wiele z nich przedstawiłem na swoim blogu:

    http://CopywriterExpert.pl/blog

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się, że dobry edytor tekstu to podstawa. Ja korzystam z https://editor.goodwrite.it/ i zdecydowanie mi ułatwia pracę. Zwłaszcza, że mam dysleksję, normalnie błędów robiłabym mnóstwo. A tak jest i poprawnie i czytelnie. Zleceniodawca zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny tekst! Od roku nie czytałam tak wartościowego artykułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. fajny artykuł, będę tu wracać

    OdpowiedzUsuń
  5. świetne porady, wykorzystam je z pewnością

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze opisane, nie szkodzi wypróbować ;)

    OdpowiedzUsuń