sobota, 27 czerwca 2015

5 najważniejszych powodów, dlaczego warto mieć stałych klientów

Zarabianie na copywritingu nierozerwalnie wiąże się z klientami. Bez nabywców na teksty, pisanie precli, opisów czy innego rodzaju artykułów nie miałoby większego sensu. Musi znaleźć się ktoś, kto za te teksty zapłaci. Każdy, kto próbował pisania za pieniądze wie jednak, że zdobycie klienta potrafi być czasem trudne. Choć zleceń na rynku jest bardzo dużo, znalezienie tych dobrych (czyli pozwalających nieźle zarobić) może zająć trochę czasu.

Gdy już się uda, warto postarać się zatrzymać klienta przy sobie jak najdłużej. Posiadanie stałego zleceniodawcy jest bowiem jedną z najlepszych rzeczy, jakie mogą się przytrafić copywriterowi. Dlaczego? Kilka argumentów poniżej.

Zalety pisania tekstów dla stałych klientów


1. Nie trzeba tracić czasu na szukanie nowych


Szukanie zleceniodawców jest czasochłonne. Nawet jeśli ma się przygotowane dobre portfolio, szablony maili i ofert, listy stron ze zleceniami i inne pomocne rzeczy, może na tym zejść sporo czasu. Do przejrzenia jest wiele portali i forów, gdzie trzeba wybrać ciekawe zlecenia, przeczytać czego wymaga klient, przygotować odpowiedź i na koniec ją wysłać. Niby niewiele, ale za ten czas można by przecież napisać klika tekstów.

Posiadając kilku stałych klientów, praktycznie nie trzeba już szukać nowych zleceń. Kolejka tekstów do napisania sama się zapełnia, a czas dostępny na pracę można przeznaczyć na zarabianie na pisaniu, zamiast robić wiele innych rzeczy, które bezpośrednio zarabianiu nie służą.
 

2. (Prawie) wszystko już ustalone


Zainteresowanie klienta swoją ofertą to dopiero początek drogi do rozpoczęcia realizacji zlecenia Zanim zacznie się pisać, trzeba wymienić parę maili albo odbyć kilka rozmów. Czasem klient chce również, żeby przygotować mu jakieś przykładowe (testowe) teksty. Potem trzeba negocjować warunki, ustalać terminy, sposoby płatności, i tak dalej. To wszystko zajmuje czas, który dałoby się spożytkować lepiej.

Ze stałym klientem sprawa jest dużo prostsza. Stawki przeważnie są już ustalone, więc tylko dostaje się nowe tematy, ustala deadline i można brać się do roboty. Takie dogadanie się nie zajmuje wiele czasu. Jak wiadomo, w copywritingu czas to pieniądz, więc im więcej czasu będzie się miało na samo pisanie tekstów tym lepiej.

3. Istnieje wzajemne zaufanie


Jeśli wykonało się dla kogoś kilka zleceń, to wiadomo, czego mniej więcej można się po takiej osobie spodziewać. Nie trzeba się martwić o wynagrodzenie, ani przejmować tym, że ktoś nagle przestał szybko odpisywać na maile. Klient ma z kolei pewność, że dostanie teksty w terminie i o takiej jakości, z której będzie zadowolony. Obu stronom zależy na współpracy, więc traktują się  poważnie. W przypadku nowych klientów niestety nie zawsze można na to liczyć.
 

4. Wiadomo jak szybko i bezbłędnie realizować zlecenia

 
Im więcej tekstów się dla kogoś napisze, tym lepiej wiadomo, jak robić to dobrze. Przy pierwszych zleceniach może być trochę poprawek, ale potem człowiek nauczy się, co klient lubi, a czego w tekstach lepiej unikać. Oszczędzi się czas nie tylko na dokonywanie poprawek, ale i na komunikację ze zleceniodawcą.

Powyższe dotyczy nie tylko artykułów wysokiej jakości. Nawet pisanie precli dla stałego klienta będzie iść dużo szybciej. Po wykonaniu kilkudziesięciu czy kilkuset tekstów na dany temat, przeważnie zna się go na tyle dobrze, że napisanie kolejnej paczki na przykład 50 tekstów o chwilówkach czy naprawie turbosprężarek pójdzie o wiele szybciej niż za pierwszym razem. Nie muszę chyba znowu pisać, że czas zaoszczędzony na zdobywaniu wiedzy można wykorzystać na napisaniu kilku innych tekstów.
 

5. Można liczyć na coraz lepsze zlecenia


Fakt posiadania stałego klienta świadczy o tym, że co najmniej jedna osoba jest zadowolona z jakości oferowanych przez nas usług. Jeśli do tej pory jest zadowolona, to jest też szansa, że gdy będzie mieć nowe, ambitniejsze zlecenie do realizacji, zwróci się najpierw do kogoś, kogo zna, niż będzie szukać wykonawcy od nowa. Często pisanie precli jest wstępem do pisania artykułów na blogi, a stworzenie tekstów na firmową stronę internetową, do pisania na przykład tekstów reklamowych. Możliwości rozwoju jest wiele, więc warto dbać o jakość nawet prostych treści.

Zadowolony klient może również polecić copywritera swojemu znajomemu. Nie trzeba wtedy poświęcać własnego czasu na znalezienie klienta, ani nawet udowadniać mu swoich umiejętności. To bez wątpienia bardzo wygodny układ.
 

Jakieś wady?


To, że stały klient to dobra rzecz, pewnie nie podlega wątpliwości. Jednak mogą wystąpić również pewne minusy. Jednym z nich jest zamknięcie się na nowe możliwości. Pisanie precli za 2 zł za 1000 znaków może być bardzo dochodowe dla początkującego copywritera, jednak robiąc to cały czas można przegapić wiele okazji na pisanie lepszych tekstów. Można także zapomnieć o zdobywaniu nowej wiedzy i rozwijaniu warsztatu. Takie zlecenie może się też po prostu kiedyś znudzić.

Dlatego, najlepszym wyjściem wydaje mi się posiadanie kilku stałych klientów, którzy będą dostarczać różnego rodzaju zleceń. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by od czasu do czasu monitorować rynek i starać się pozyskiwać nowych, lepiej płacących zleceniodawców, a tym, z tymi, dla których pisanie staje się mniej opłacalne, po prostu zakończyć współpracę.

13 komentarzy:

  1. Stali klienci to podstawa - najlepiej, jeśli to znane i cenione agencje reklamowe. Wtedy docenią każdego swojego Copywritera.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama prawda, z doświadczenia mogę powiedzieć, że każdy z tych 5 punktów jest prawdziwy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również jestem zdania, że gdy mamy stałych klientów to z czasem wciąż rośnie ich zaufanie do naszej firmy czy marki. Dlatego programy lojalnościowe https://zencard.pl/blog/programy-lojalnosciowe-jak-sie-w-nich-polapac-i-ktory-wybrac to bardzo dobre rozwiązanie na budowanie długofalowych i zarazem bardzo silnych relacji z naszymi klientami. takie osoby czują się poniekąd bardzo wyróżnione i działa także poczta pantoflowa.

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy artykuł i fajne pomysły

    OdpowiedzUsuń
  6. Trzeba dbać, aby klienci chcieli do nas wracać

    OdpowiedzUsuń
  7. Współpraca z agencja SEO to strzał w dziesiątkę! Dzięki zaawansowanym umiejętnościom w obszarze reklamy online, zyskasz nie tylko widoczność w sieci, ale także wzrost sprzedaży. Profesjonalizm, kreatywność i skuteczność to cechy, które wyróżniają najlepsze agencję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zachowaj uwagę swoich klientów! Nasze kampanie remarketing Warszawa pomagają utrzymać zainteresowanie Twoją marką u osób, które już miały z nią kontakt.

    OdpowiedzUsuń